Leven na leven, Kate Atkinson

Ursula Todd wordt geboren op 11 februari 1910. Helaas is haar slechts een kort leven beschoren, de navelstreng zit om het halsje en de boreling sterft kort na de geboorte.

Ursula Todd wordt geboren op 11 februari 1910. De navelstreng zit om haar halsje, maar gelukkig is de dokter op tijd gearriveerd om dit te verhelpen en het meisje leeft.

Dit patroon herhaalt zich, Ursula sterft, maar wordt opnieuw geboren. Elk leven verloopt anders en elke keer is het sterven ook anders. In het ene leven is Ursula vijf als ze verdrinkt in de zee, in een ander leven valt ze uit het raam als kind en in nog een ander leven wordt ze vermoord door een echtgenoot die haar mishandelde.

Sommige horden blijken moeilijk te nemen, de Spaanse griep in 1918 blijkt bijzonder hardnekkig en ook de bombardementen op Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog blijken moeilijk te ontwijken te zijn. Ursula weet niet precies dat ze vorige levens heeft, maar voelt op sommige momenten wel een bepaalde dreiging waardoor ze soms het heft in eigen handen neemt.

Ursula’s ouders zijn Hugh en Sylvie Todd, en ze heeft drie broers en een zus. Ursula is het middelste kind. Verder spelen Bridget het dienstmeisje en de kokkin mevrouw Glover een rol en ook Hugh’s zus Izzie heeft zo haar momenten. Dit is als het ware de basis van Ursula’s leven, maar alle andere zaken, of het nu details of hoofdzaken zijn, kunnen van elkaar verschillen. Ik vond het ook leuk om op een gegeven moment te proberen te raden wanneer een leven van Ursula fout zou lopen, wanneer zou de duisternis intreden, welk moment was gekozen? Mooi ook om te zien hoeveel invloed kleine gebeurtenissen soms kunnen hebben op een leven, soms zelfs de hele loop kunnen veranderen.

Het gedeelte dat in Londen speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog is goed gedaan, vol sfeer en het brengt goed tot leven hoe moeilijk het was om te leven te midden van de dreigementen van de bombardementen. De stukken over het gevaar van intolerantie vond ik dan nu net weer niet passen bij de tijd waarin het speelde.
Het gedeelte dat in Berlijn speelt vond ik het minst sterke deel, hoewel ik het uitgangspunt origineel vond. De uitwerking ervan en de portrettering van Hitler en Eva Braun vond ik echter wat oppervlakkig en dat deed voor mijn gevoel afbreuk aan dit gedeelte.

Leven na leven zou een heel vervelend boek hebben kunnen worden, als Kate Atkinson niet in staat was geweest om de verschillende levens van Ursula steeds een nieuw gezichtspunt mee te geven door extra informatie te geven of Ă©Ă©n van de andere personages iets anders te laten doen. De knappe wendingen en originele verschillen tussen de verschillende levenslopen maken van dit boek een uiterst prettig leesbaar geheel, met grappige terzijdes en mooie momenten.

Originele titel: Life after life
Originele publicatie: 2013
Nederlandse publicatie: 2013 door Atlas contact
Vertaling: Inge Kok
Bladzijdes: 525

Reacties

  1. Bettina, grappig, want ik heb het niet uitgelezen, juist omdat ik al die verschillende levens op een gegeven moment niet meer uit elkaar kon houden. En ik vond het nogal saai worden. Smaken verschillen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je inderdaad hoe Ă©Ă©n boek verschillend op mensen kan overkomen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde!

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Heerlijk boek was dit. Boeiend en onderhoudend om te lezen, Ă©n uitermate intrigerend door de originele aanpak. Het illustreert op creatieve en virtuoze wijze hoe wendingen in iemands leven kunnen ontstaan door hele kleine dingetjes, en wat voor enorme gevolgen die kleine dingetjes kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook erg van genoten, van de kleine plotwendingen die zulke grote effecten hadden en natuurlijk het originele uitgangspunt.
      Heerlijk boek.

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Oh ik ben benieuwd. Het klinkt als een boek dat echt bij mij past en dat me kan interesseren. Ik zal eens kijken of mijn bieb al in de collectie heeft opgenomen.

    Groetjes,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ze het nog niet hebben, zal het ongetwijfeld binnenkort komen bij de bieb. Er is denk ik wel een kans dat je het moet reserveren. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat je het mooi vindt.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts