The enchanted April, Elizabeth von Arnim

Het is Londen, begin jaren twintig. Lotty Wilkins ziet in de krant een advertentie staan voor een villa in Italië die gehuurd kan worden voor de maand april. Ze is op dat moment niet erg gelukkig in haar huwelijk met advocaat Mellersh en ze wil verandering. 

Lotty ziet dat een vrouw die ze wel van gezicht kent de advertentie ook verlangend bekijkt. Deze vrouw blijkt Rose Arbutnoth te zijn die ook niet erg gelukkig is. De vrouwen maken kennis met elkaar en besluiten om de villa te huren. 

Meneer Briggs, de eigenaar van de villa, heeft de indruk gekregen dat ze oorlogsweduwes zijn en voelt een enorme bewondering voor Rose.

De huurprijs van de villa is wel wat hoog, maar om de kosten te drukken vragen Lotty en Rose nog twee vrouwen om mee te gaan. Mevrouw Fisher is een oude dame, die het vooral heeft over het verleden en allerlei beroemde Victorianen die ze persoonlijk heeft gekend. Lady Caroline Dester, die in Londen erg gevierd is, zoekt alleen maar rust en eenzaamheid.

Na het kille en regenachtige Londen in maart, is Italie in april een verademing en alle vier de vrouwen voelen de helende werking van de prachtige omgeving van San Salvatore.

Miranda Richardson als Rose in de film
bron hier
In 1992 is er een film gemaakt van deze roman uit 1922, die het verhaal, maar vooral de sfeer ervan perfect weergeeft. De film staat al jarenlang op mijn lijstje van favoriete films en nu heb ik eindelijk het boek gelezen. 

Ik vond het mooi om meer achtergrond van de vier vrouwen te lezen, zo kom je in het boek te weten waarom Rose zo ongelukkig is in haar huwelijk, terwijl dat in de film niet zo naar voren komt. De schrijfstijl is prettig, bij vlagen erg humoristisch en de beschrijvingen van San Salvatore zijn prachtig.

Ik heb genoten van The enchanted April, zoals ik ook elk jaar van de film geniet. Het enige lastige neveneffect is dat ik nu wel graag een villa in Italie wil huren voor een maand. Wie gaat er met me mee?

Meer impressies van de film kun je HIER vinden

Reacties

  1. Heerlijk boek, hè?
    En ik wil ook naar die villa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je het ook al voor je, in zo'n heerlijke villa als San Salvatore? Alleen maar genieten van de zon, de rust, de tuin en heerlijk lezen.

      groetjes,

      Verwijderen
  2. hee ik zie hier een alternatief voor de bloggersbijeenkomst: het afhuren van die villa, de hele dag buiten lezen en een beetje in de tuin scharrelen, savonds voor elkaar koken en onder het eten (buiten aan een grote houten tafel met allemaal lichtjes en grote flessen wijn op tafel en het geluid van krekels op de achtergrond) bespreken we wat we die dag gelezen hebben.....of schiet mijn fantasie nu op hol? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, mijn fantasy zat daar ook al! Ik stel me ook een gote tuin voor met her en der lekkere stoelen of hangmatten in de schaduw, zodat iedereen een lekker plekje kan vinden om te lezen en te doezelen...

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts