If you could see me now, Cecelia Ahern

Elizabeth Egan heeft haar hele leven keurig onder controle. Ze woont in een klein dorpje in Ierland en ze is binnenhuisarchitect. Alles heeft in haar huis en in haar leven een vaste plek en alles wordt keurig schoongehouden. Haar favoriete kleuren zijn zwart en beige.

Elizabeth is een beetje vervreemd van haar vader, wie ze het nog altijd kwalijk neemt dat haar moeder is weggegaan toen Elizabeth nog klein was. Elizabeth zorgt voor haar neefje Luke, omdat zijn moeder, Elizabeths  zus Saoirse, niet in staat is voor hem te zorgen. Een goede band met Luke heeft Elizabeth niet, daarvoor staat ze te ver af van kinderen en wat die willen. Luke mag in Ă©Ă©n kamer van het huis spelen en zijn speelgoed hebben en voor kinderspelletjes heeft Elizabeth geen geduld. 

Als Luke een denkbeeldig vriendje krijgt, weet Elizabeth niet wat ze hiermee aan moet. Ze is dolblij als blijkt dat dit normaal is voor kinderen en dat de meeste denkbeeldige vriendjes na drie maanden weer weggaan. Deze datum streept ze aan op de kalender, het kan voor haar niet snel genoeg gaan.

Maar dan ontmoet Elizabeth Ivan, iemand die helemaal niet van organisatie en planning houdt, maar die vol enthousiasme doet waar hij zin in heeft, zonder zich van iemand iets aan te trekken. Ivan helpt Elizabeth om weer spontaan te zijn en te doen wat haar hart haar ingeeft. Op deze manier komt ze ook de andere mensen in haar leven, zoals haar vader en haar neefje, weer nader. Maar wie heeft deze vriendschap het meeste nodig, Elizabeth of misschien ook Ivan zelf?

Dit boek valt voor mij in de categorie prachtig en ontroerend en zelfs een beetje magisch. Het is een soort sprookje, maar wel Ă©Ă©n die volkomen geloofwaardig is. Het is ook geen oppervlakkig verhaaltje, maar het verhaal van zowel Elizabeth als Ivan wordt steeds duidelijker. Het einde is triest, maar ook hoopgevend en ik heb de laatste hoofdstukken in tranen gelezen, zo ontroerd was ik.

Cecelia Ahern is de dochter van de voormalige Ierse premier Bertie Ahern. ‘If you could see me now’ is het derde boek dat zij heeft uitgebracht. Dit boek was me aangeraden door iemand en ik kan daar alleen maar heel blij om zijn, want ik ben nu fan. Andere boeken van Cecelia Ahern zijn in bestelling en die hoop ik binnenkort binnen te krijgen. Gelukkig maar, want ik vond het gewoon jammer dat ik dit boek uit had en ik kan niet wachten om haar andere boeken te lezen.

Reacties

  1. Wat leuk om te lezen Bettina! Ik had altijd het idee dat dit een beetje flauwe chicklit was, hoewel ik er wel Ă©Ă©n in de kast heb staan: de plek van de verloren dingen. Die ga ik nu maar 'ns snel lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik eerlijk ben Joke, kun je dit bij de boekhandel inderdaad bij de chic-lit vinden. Maar dat zegt wel vaker heel erg weinig, en ik kreeg de aanbeveling dus van iemand die absoluut geen 'chic' is. Ik vond het een prachtig en ontroerend boek, maar ik heb geen idee of het jou ook zal aanspreken,

      groetjes, Bettina

      Verwijderen
  2. Lijkt mij ook mooi! Ik heb al een paar andere boeken van Ahern gelezen. Ik vond vooral The Book of Tomorrow erg mooi. Heb je dat toevallig ook besteld? :-)

    Het is altijd heerlijk om een nieuwe schrijver te vinden die helemaal bij je past. Veel leesplezier met de andere boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een boxset van drie boeken besteld, maar nu ik even op de site kijk is die opeens niet meer leverbaar. Ik weet nu dus niet of ik het nog wel geleverd krijg, maar anders bestel ik er een paar in Engeland. The book of tomorrow staat zeker op mijn lijstje, leuk om te horen dat jij die ook mooi vond.
      Ik heb in ieder geval wel haar nieuwste boek binnen 'One hundred names' Dus ik ben heel benieuwd.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts