Onder water, Alice Hoffman

De prestigieuze Haddan-school heeft sinds de oprichting al een aantal tragedies te verwerken gehad. De verhoudingen tussen het dorp en de school zijn niet erg goed en over het algemeen mogen de bewoners van de school en de inwoners van het dorp elkaar absoluut niet.

Betsy Chase is een nieuwe fotografie docente, die ja heeft gezegd op een huwelijksaanzoek van de geschiedenisdocent Eric, maar die zich afvraagt waarom ze ja heeft gezegd als ze zo overduidelijk niet past binnen het stramien van de school.

Carlin Leander is weggevlucht van huis en voelt zich ook niet thuis op de school. Haar enige vriend Gus Pierce is net als Carlin een nieuwe leerling, en ook hij valt erbuiten. Gus woont in het Chalk house, waar de jongens met elkaar verbonden zijn door het plegen van een misdrijf, want zoals Alice Hoffman opmerkt; regels verbinden mensen, de regels breken verbindt hen nog meer. Gus weigert zich aan te passen en wordt daarom op allerlei manieren getreiterd en gepest. De enige manier om aan zijn kwelgeesten te ontkomen is het volbrengen van een onmogelijke taak; het rood laten worden van een witte roos.

Dan wordt het lichaam van Gus gevonden in de rivier. Zelfmoord is het oordeel en de school en de politie slaan de handen in Ă©Ă©n om het hierbij te houden. Maar politieagent Abel Grey weigert zich aan deze afspraak te conformeren. Hij bijt zich vast in de zaak en wil koste wat het kost erachter komen wie Gus heeft vermoord. Hij krijgt hierbij de hulp van Betsy en Carlin, en tussen Abel en Betsy bloeit de liefde op. 

Ik vond ‘Onder water’ en prachtig boek, dat ik met heel veel plezier heb gelezen. De mooie beschrijvingen, de manier waarop Alice Hoffman met taal speelt en prachtige zinnen vond ik adembenemend. De sfeer deed mij denken aan de boeken van Isabel Allende, of Elle Eggers’ ‘Het huis van de zeven zusters.’ Dezelfde magische sfeer, waarin bijvoorbeeld de geur van rozen kan overheersen in een huis, terwijl er geen rozen bloeien, waarin de mensen reageren op de weersveranderingen zoals hevige storm of de rivier die overstroomt en waarin een verdronkene zijn aanwezigheid kenbaar maakt door de visjes die overal opduiken. Heel bijzonder.
Judith heeft een tijdje geleden ook het boek gelezen en had er een iets andere mening over. Haar bespreking vindt je hier op Leeswammes.

Reacties

  1. Inderdaad vond ik het wat minder mooi dan jij, maar leuk dat jij het boek wel met plezier gelezen hebt. Die visjes, dat was inderdaad heel grappig. Ik houd wel van verhalen waarbij het nét niet in het echt kan, maar deze viel mij wat tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is altijd leuk om ook een andere mening te lezen, vind ik. Die visjes waren heel erg leuk, ontroerend ook.

      groetjes,

      Verwijderen
  2. ziet er een heel intersant boek uit,

    gemakkelijk te lezen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik wel, ik vond de schrijfstijl heel erg mooi. Ik kan dit boek echt aanraden.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts