Een kijkje in iemands privé leven

Ik geef het eerlijk toe, ik ben ontzettend nieuwsgierig. Ik maak op weg naar mijn werk liever gebruik van de bus dan van de metro, omdat ik dan bij mensen naar binnen kan kijken, zeker als het weer donker wordt en mensen het licht aan hebben. Ik kan mezelf ervan weerhouden om kasten en laatjes bij iemand thuis open te doen, maar als een kast of lade open staat, dan kijk ik wel even. 

Een blik in het privéleven van een ander is erg interessant. Ik mag dan ook graag biografieën lezen, van historische figuren, maar ook van schrijvers en acteurs.

Nog leuker zijn dagboeken en brieven van iemand anders. En hoewel ik er niet aan zou denken het dagboek van een vriendin te lezen of de brieven die bij een ander op de keukentafel liggen, het ligt een beetje anders met brieven en dagboeken die zijn uitgegeven. Ik heb een beetje geteld, en ik kom tot de volgende collectie:

Dagboeken
-        Het achterhuis, Anne Frank. Een dagboek dat denk ik iedereen in Nederland wel heeft gelezen. Ik heb zelfs twee versies. De versie die ik kreeg op mijn 12e verjaardag, met dat vreselijke voorwoord van Annie Romein-Verschoor waar ik toen ik kind was geen biet van begreep. De tweede versie heb ik later gekocht, toen het dagboek opnieuw was uitgegeven, met de in de eerste instantie door Otto Frank verwijderde pagina’s en passages.
-        Dagboek van tsaritsa Alexandra 1918, de laatste Russische keizerin hield dagelijks een dagboek bij. Vooral per dag een kort verslag wat ze hebben gedaan, wat voor weer het was. Geen persoonlijke ontboezemingen, maar juist in de kleine details heel kenmerkend.
-        Dagboek van tsaar Nicolaas II 1917-1918, opnieuw geen persoonlijke verhalen, maar een korte opsomming van wat hij elke dag deed. Schrijnend in het licht van wat wij nu weten.
-        Zoals dat gaat met wonderen, Arthur Japin. Schrijversdagboek van een schrijver die ik erg bewonder. Mooi geschreven en een heel fijn boek.
-        Schrijversdagboek Virginia Woolf, een selectie uit haar dagboeken, die ze haar hele leven heeft bijgehouden. Erg interessant en mooi geschreven en het geeft een prachtig beeld van deze bijzondere vrouw en schrijfster.
-        Dagboeken Virginia Woolf, de volledige dagboeken zijn uitgegeven in vijf delen. Ik bezit helaas nog maar de eerste drie delen, want de laatste twee zijn moeilijk verkrijgbaar, tenminste, als je niet bereid bent om er heel veel geld aan uit te geven.

Brieven
-        The Brontës, a life in letters Juliet Barker. De brieven die de gezusters Brontë aan elkaar en aan anderen schreven. Geweldig om te lezen. Juliet Barker heeft ook de heerlijke biografie van de Brontës geschreven en heeft deze brieven met zorg geredigeerd.
-        Selected letters, Virginia Woolf. Brieven die ze schreef aan vrienden, familie, kennissen etc. Het valt op hoe grappig ze vaak is, en hoe ze met mensen mee kan leven als er iets gebeurd is. Mijn beeld van Virginia Woolf werd nog completer door deze uitgave van een selectie van haar brieven.
-        The letters of Vita Sackville-West and Virginia Woolf. Als ik eerlijk ben mag ik Vita Sackville-West niet zo heel graag, maar dit boek houd ik om mijn Virginia Woolf collectie zo compleet mogelijk te houden.

Een prachtige mix
-        A lifelong passion, Nicolas and Alexandra. Their own story. Een prachtig boek waarin het verhaal wordt verteld van Nicolaas en Alexandra aan de hand van brieven en dagboekfragementen, niet alleen van henzelf, maar ook van de kinderen, familieleden, hovelingen enzovoort. Dit is denk ik het boek dat elke Romanov-fan in zijn of haar collectie heeft en het is een van de boeken die je als eerste meeneemt als er brand is, of als je naar een onbewoond eiland moet.
     
Boeken die op mijn verlanglijstje staan
-        Een manier van vriendschap. De briefwisseling tussen de Amerikaanse schrijver Paul Auster en de Zuid-Afrikaanse schrijver J.M. Coetzee.
-        The Mitfords, letters between six sisters. De brieven die de zusjes Mitford aan elkaar en aan anderen schreven. Ze fascineren me, omdat ieder van de zes zussen zo’n compleet ander leven heeft gehad en andere (politieke) keuzes heeft gemaakt.
-        Love Letters, Leonard Woolf and Trekie Parsons, 1941-1968. De brieven van Leonard Woolf aan Trekkie Parsons, de vrouw met wie hij een relatie had na de dood van Virginia, terwijl zij ondertussen getrouwd bleef met een andere man.

Gevaren van het bijhouden van een dagboek
-        Mrs Robinsons disgrace, Kate Summerscale. In 1858 werd in Engeland een eerste rechtszaak gehouden waarin een man echtscheiding aanvroeg van zijn vrouw. Haar dagboek werd in deze rechtszaak een bewijsstuk en haar privé gedachten en gevoelens die ze had opgeschreven werden bekend in heel Engeland. Ik ben dit boek op dit moment aan het lezen, dus een verslag volgt snel.

Reacties

  1. The Mitfords is een geweldig boek, een prachtig tijdsbeeld en al die zussen konden nog goed schrijven ook. Ik mis wel de drie tot nu toe gepubliceerde literaire dagboeken van Kees Klok. In deel drie (Reisgriep, uitgave Liverse) word je ook genoemd.

    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt volkomen gelijk Kees, die komen er ook bij op de lijst!
    Fijn te horen dat het boek over de Mitfords goed is, de biografie lijkt me ook heel interessant.

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bettina, ik heb toevallig de volledige dagboeken van Virginia Woolf (in het Engels). Als je dat wilt kan ik ze zaterdag voor je meenemen. Groetjes en tot zaterdag, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erik, wat ontzettend aardig en leuk, dus ja: graag!! Wat wil je er graag voor hebben?

      groetjes,

      Verwijderen
  4. Hoi Bettina, als je van dagboeken houdt kun je misschien ook Hans Warren eens proberen. Hans Warren is een homofiele Zeeuwse dichter die van 1941 tot aan zijn dood in 2001 een dagboek heeft bijgehouden, dat in 22 delen is uitgegeven. Op mijn site op librarything (kijken onder mijn naam) heb ik hier wat korte stukjes over geschreven.
    Een ander dagboek dat zo mogelijk nog meer de moeite waard is, is "Tot het bittere einde" een dagboek van 1933 tot 1945 dat de Duitse Jood Victor Klemperer heeft bijgehouden. In dit dagboek veel minder persoonlijke ontboezemingen dan in dat van Warren, maar het geeft wel een fascinerend beeld van hoe het was om als Jood in Nazi-Duitsland te leven.
    Wat brievenboeken betreft: onovertroffen vind ik de brieven van Gustave Flaubert in de serie Privé-domein en dan met name zijn briefwisseling met George Sand (Wij moeten lachen en huilen).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi!

    ik kom hier via Judith, en moet hier toch even op reageren. of, op iets, want ik krijg het idee dat je een grote fascinatie hebt voor Virginia Woolf.
    ik ken haar schrijven nog niet heel goed, maar dat wat ik heb gelezen vind ik prachtig. die fascinatie die ik heb begint dus ook te groeien. de biografie van Hermione Lee heb ik net uit en nu ben ik dus ook zeer geneigd al haar brieven, dagboeken, en essays te kopen. hoe kom jij eraan? kom je ze toevallig tegen in tweedehands winkels, sneup je op marktplaats? ze zijn inderdaad zo ontzettend duur, maar het lijkt me zo prachtig..

    leuk jouw blog te ontdekken, in ieder geval! groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo winterlief, dank je wel voor je reactie en leuk een mede Woolf-fan te ontmoeten. Waar het internet al goed voor is! Ik heb je net een mailtje gestuurd met antwoord op je vraag.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts