Beestachtige zaken, Donna Leon

Commissario Brunetti wordt geroepen bij een lijk dat gevonden is één van de vele kanalen van Venetië. De man heeft een bepaalde ziekte, waardoor zijn uiterlijk opvallend veranderde. Brunetti en Vianelli gaan achter de identiteit van de man aan en komen erachter dat hij een dierenarts was, die uit geldnood een tweede baantje had genomen in een slachthuis. In het slachthuis blijken een aantal zaken niet te kloppen, maar wat is er aan de hand en wie heeft dokter Nava vermoord?

De serie over Commissario Guido Brunetti lees je niet vanwege de zinderende actie, de spetterende achtervolgingen of de bloedige details. Daar is dit de serie niet naar.

Brunetti is een bedachtzame man, die veel leest, nadenkt over Venetië, de mensen die er wonen, de situatie in het land en in de wereld. Hij heeft veel compassie met mensen en dat stelt hem in staat om de zaken op te lossen.

In ‘Beestachtige zaken’ komen zijn kinderen niet zo heel veel voor, gelukkig maar zou ik bijna willen zeggen en hoewel zijn vrouw in sommige boeken irritant kan zijn, is dat in dit boek niet het geval. Lopen door Venetië of de Vaparetto pakken, lekker eten en gesprekken over Italië en de stand van zaken met zijn vrouw Paolo, met signorina Elletra of Vianelli spelen een grote rol. 

De zaak zelf is goed opgebouwd, maar ik was na afloop van het boek blij dat ik al grotendeels vegetarisch eet. Ik hoef namelijk voorlopig even helemaal geen vlees meer. Ik vond het knap hoe Donna Leon in staat was me mee te doen leven met het slachtoffer, ik vond het steeds erger worden dat dokter Andrea Nava vermoord was. Het einde, waarin de zaak is opgelost en er een begrafenismis wordt gehouden voor de dierenarts, waar alle patiënten met hun baasjes ook bij aanwezig zijn, vond ik ontroerend en mooi.

‘Beestachtige zaken’ is wat mij betreft weer een heerlijke aanvulling in de serie over Brunetti, en voor mij een mogelijkheid om nog even in gedachten in Italië te zijn.

Reacties

Populaire posts