Blauwe maandag, Nicci French

Het schrijversechtpaar Nicci Gerrard en Sean French schrijft al jarenlang literaire thrillers. Ik heb het idee dat met hen de literaire thriller is begonnen, daarvoor zag je die term volgens mij helemaal nooit op een boek staan. De boeken waren altijd spannend, met vaak knappe wendingen in het plot. Tot wat mij betreft de rek er een beetje uitging en ik een paar boeken las die ik niet echt denderend meer vond en waar zelfs mijn katten het plot al op bladzijde 30 doorhadden. De laatste twee heb ik zelfs niet eens meer gelezen. Tot ze een nieuw pad zijn ingeslagen met een serie, waar ondertussen deel een en twee van zijn verschenen. De hoofdpersoon van de serie is Frieda Klein, psychotherapeute.

Het boek waarin we met haar kennis maken is  Blauwe Maandag. Het boek begint met de verdwijning van een klein meisje, zo’n 22 jaar geleden. Dan komt de verdwijning van een klein jongetje en de politie ziet een overeenkomst.

Frieda Klein is iemand die ontzettend op zichzelf is en ze houdt ervan om ’s nachts door de straten van Londen te wandelen.

Een van haar patiĂ«nten is Alan Dekker, die droomt over een zoon die hij nooit heeft gehad, een jongetje met rood haar. Net zoals het jongetje dat nu verdwenen is. Tegelijkertijd valt Joseph de bouwvakker uit de Oekraine door het dak van Frieda’s praktijkruimte, probeert ze haar collega op het rechte pad te krijgen en de relatie met haar schoonzus en nicht een beetje goed te houden.

Frieda raakt door haar patient betrokken bij het politieonderzoek, en komt steeds dichter bij de oplossing.

Ik was erg blij dat ik uiteindelijk toch weer overstag was gegaan om een Nicci French te kopen. Ik vond Blauwe maandag een heerlijk boek. Frieda is een prettige en sympathieke hoofdpersoon, die ik steeds aardiger begon te vinden. Ze heeft rare dingen en we beseffen dat er nog een heleboel mis is, maar hoe dat precies zit komen we hopelijk in de volgende boeken te weten. 

De andere personen zijn ook leuk, Joseph, de familie, de rechercheur die op de zaak zit, je wilt meer over ze weten en ik hoop dat ze in de volgende boeken ook weer meedoen. De zaak in Blauwe maandag is spannend, al waren een paar plotwendingen al snel duidelijk. Dit vond ik echter geen bezwaar, omdat het wel spannend bleef. De laatste twist op het einde kwam toch nog onverwacht.

Ik vind het knap dat Nicci French in staat is geweest om de neergaande spiraal weer te doen omkeren. Deel 2 van deze serie is ondertussen ook al gelezen en ik kijk uit naar boek 3. Ik ben weer fan.

Reacties

Populaire posts