Het huis van zijde, Anthony Horowitz

Wat Sherlock Holmes betreft ben ik nogal kieskeurig. Ik houd erg van de schepping van Sir Arthur Conan Doyle en wat mij betreft mogen ze er dan ook niet teveel mee uithalen. De twee films die zijn gemaakt met Robert Downey jr. als Sherlock mogen van mij op de Index van Verboden Films, wat een verschrikking.

 Voor mij is Jeremy Brett nog altijd de beste vertolker van Sherlock Holmes! De nieuwe BBC serie mag ik trouwens wel graag zien, de ‘vertaling’ die ze hebben gemaakt om het in 2012 te laten spelen vind ik erg goed gedaan.
De erfgenamen van Arthur Conan Doyle hebben nu voor het eerst een schrijver toestemming gegeven om Sherlock Holmes en John Watson te gebruiken in een nieuw verhaal. Deze eer viel aan Anthony Horowitz, die al verschillende boeken en scrips op zijn naam heeft staan. Het resultaat is ‘Het huis van zijde’.

Het is november 1890 en Watson logeert bij Holmes, als zij bezoek krijgen van meneer Carstairs die vertelt dat hij wordt gevolgd door een man met een platte pet. Het schijnt dat dit te maken heeft met een kunstroof in de Verenigde Staten, uitgevoerd door de van oorsprong Ierse ‘Platte pettenbende’. Wie is de man die Carstairs volgt, wat heeft de inbraak ermee te maken en wordt de zuster van Carstairs inderdaad vergiftigd door mevrouw Carstairs?

Holmes laat de Hulptroepen van Baker Street opdraven om de man met de platte pet te volgen, maar als vervolgens zowel de man vermoord wordt als Ă©Ă©n van de hulptroepen, neemt het onderzoek een heel andere wending. Het lijkt allemaal samen te hangen met het geheimzinnige ‘Huis van Zijde’, maar Sherlock krijgt de waarschuwing dat hij zich daar niet mee moet bemoeien. Natuurlijk zet hij toch door, en dan blijkt dat zijn tegenstanders heel ver willen gaan om te voorkomen dat Holmes en Watson achter de waarheid komen.

Een paar minpuntjes, natuurlijk. Sherlock Holmes haalt het truckje uit dat hij met een opmerking aansluit bij de gedachten van Watson. Watson is verbijsterd en Holmes legt uit hoe dit heet en hoe dit werkt. Dit hoeft Holmes echter niet te doen, in een van de eerste verhalen waarin Sherlock en Watson elkaar tegenkomen heeft Watson dit truckje al eens meegemaakt, er is geen enkele reden voor hem om daar nu zo verbaasd over te zijn.

Tweede minpunt was het vrij zwakke plot. Ik wist al op pagina 46 de identiteit van een van de belangrijke spelers en wat het Huis van Zijde precies inhield was me ook al duidelijk na de dood van Ross.

Echter een duidelijk pluspunt is de goede schrijfstijl van Horowitz, hij weet precies de toon te treffen, en de manier van schrijven zodat het een echte Sherlock Holmes geweest zou kunnen zijn.

Een goed geschreven boek, met een fijne schrijfstijl. Heerlijk om te lezen op een regenachtige middag, met een kopje thee erbij.

Reacties

  1. Ik ben het helemaal eens met je Index van Verboden Films!

    Groetjes,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, zullen wij die Index maar eens op gaan stellen? Onder het genot van een appelsapje (ik) en een drankje (jij) en een sigaar?

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts