Stille handel, John Connolly

John Connolly is een van de schrijvers die ik blind koop, en die me nog nooit heeft teleurgesteld.
Gelukkig was er een nieuw deel uitgekomen, dat ik meteen heb aangeschaft. ‘Stille handel’ is het tiende deel in de serie over Charlie Parker. De privĂ© detective die al zoveel heeft meegemaakt. In het eerste deel worden zijn vrouw en kind vermoord en in de delen erna zien we de gevolgen van deze zaak. Charlie Parker gaat achter de moordenaar aan en het verhaal gaat steeds verder, mensen en zaken die eerder een rol speelden komen soms weer terug, en draadjes worden weer opgepakt in latere delen.
Het bovennatuurlijke speelde al een rol vanaf het eerste deel, maar dit wordt steeds sterker. Daar moet je natuurlijk van houden, maar ik vind die mix van gewone spanning en bovennatuurlijke zaken erg fijn lezen. John Connolly weet bovendien dit op een manier te doen die het nog geloofwaardig maakt, en dat in een stijl die vaak ontzettend grappig is om te lezen. Connolly is een Ier, dat blijkt wel een beetje in zijn stijl.
Voeg daarbij dat Charlie Parker een sympathieke man is. Hij maakt soms moeilijke keuzes en als gevolg daarvan moet hij soms bepaalde grenzen overschrijden. Maar opnieuw weet Connolly dit te doen op zo’n manier dat je het begrijpt en dat je meeleeft met Charlie Parker.
In ‘Stille handel’ heeft Charlie zijn vergunning als privĂ© detective terug gekregen en zijn hulp wordt gevraagd door de eigenaar van een restaurant. Die heeft het vermoeden dat een van zijn serveersters wordt mishandeld door haar vriend. Charlie onderzoekt de zaak en komt erachter dat de vriend een truck heeft, en veel geld, maar niet genoeg werkt om dit te geld te verantwoorden. Het blijkt dat de vriend, een oud soldaat die terug is gekeerd uit Irak, met zijn legerkompanen een smokkeloperaties heeft opgezet van oudheden die ze uit Irak hebben meegenomen. Tussen die oudheden bevindt zich ook een kist. Verschillende mensen willen die kist in handen krijgen, waaronder de Verzamelaar. Een sinistere figuur die we al uit eerdere delen kennen. Met de hulp van Angel en Louis, vrienden en huurmoordenaars, weet Charlie de zaak tot een goed einde te brengen.
Een geweldig boek, een aanrader voor iedereen die van John Connolly houdt, en als je hem niet kent, begin dan met zijn eerste boek in deze serie: ‘Een dode ziel’. Waarschijnlijk vind je het dan of niks, Ăłf je bent verkocht.



Reacties

  1. Ik heb de eerste twee delen inmiddels besteld. Grappig dat jij de boeken onweerstaanbaar vindt; ik zag dat Anna ze veel te 'noir' vindt. Zoveel mensen zoveel meningen dus. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, er komt wel wat gruwelijkheid in voor, maar voor mij is dat altijd met een doel, het is geen gruwelijkheid om de gruwelijkheid (als je begrijpt wat ik bedoel).

      Veel plezier met de eerste John Connolly's, (hoop ik!)

      Groetjes, Bettina

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts