Het orakel van de maan, Frederic Lenoir

Omdat ik elke dag met de trein naar Amsterdam ga, ben ik altijd op zoek naar boeken die ik gemakkelijk in mijn (meestal volle) tas mee kan nemen. De pocketsectie in de boekhandel heeft vaak een goede klant aan me. En voor zeven of acht euro wil ik ook nog wel een risico nemen met een boek waar ik nog niets over heb gehoord, van een schrijver die ik niet ken.
Het orakel van de maan, van Frederic Lenoir was zo’n pocket, die me aansprak vanwege de Venus van Botticelli op de voorkant. (ik houd wel van Botticelli)

Het is het verhaal van Giovanni, een boerenjongen in Italië in de 16e eeuw. Door toeval komt Elena, de dochter van de doge van Venetië in zijn dorp en hij wordt verliefd. Hij gaat op weg naar Venetië om haar te zoeken en komt ondertussen een filosoof tegen die hem een aantal jaren les zal geven. Als Giovanni in Venetië aankomt, is hij volwassen geworden en heeft hij voldoende ontwikkeling om door te dringen in de hoogste Venetiaanse kringen en zijn Elena weer te ontmoeten. Zij wordt ook verliefd op hem, maar door allerlei ontwikkelingen doodt Giovanni een rivaal en wordt hij veroordeeld tot de galleien.
Als het schip waarop hij gevangen zit, vergaat, spoelt hij aan in Griekenland en komt uiteindelijk terecht op Atos, waar hij in een klooster treedt. Hij leert iconen te schilderen, maar de goede monniken worden wat onrustig van zijn interpretatie van de Heilige Maagd, ze lijkt wel erg op een vrouw van vlees en bloed. Giovanni hoopt rust te vinden in het klooster, maar dat lukt niet en hij vertrekt. Hij komt via een slavenhandelaar in Algiers terecht en ontmoet hier uiteindelijk de Joodse Esther, met wie hij zal trouwen.
Helaas, net als alles goed lijkt te gaan en Giovanni eindelijk een gelukkige toekomst voor zich heeft, gaat alles vreselijk mis.

Met Giovanni hebben we een hoofdpersoon die ontzettend sympathiek is. Hij wordt beschreven met zoveel gevoel dat je helemaal met hem meeleeft. Zijn worsteling om ondanks de vele dingen die hem gebeuren toch te begrijpen hoe het leven in elkaar zit, en te doen wat het goede is, is geloofwaardig en grijpt je aan.
Voeg daarbij dat het zich afspeelt in een tijd waarin de filosofie en de religie een verandering ondergaan; de Renaissance is bezig en nieuwe ideeĂ«n komen op. Giovanni, en de vele mensen met wie hij onderweg spreekt , vragen zich af ‘wat is vrije wil?’ ‘Wordt het leven van de mens gestuurd en zo ja, door wat of wie? Door de planeten, door God of door de mens zelf?’ ‘Hoe staan verschillende religies ten opzichte van elkaar en wat is goedheid?’

Ik vond dit een heel bijzonder boek, omdat het ten eerste een prachtig verhaal vertelt over een heel bijzondere man en ten tweede omdat het moeiteloos al die filosofische en religieuze vraagstukken verwerkt zonder ook maar een moment vervelend of langdradig te worden.
Een prachtig boek dat ik iedereen aan kan raden.

Originele titel: L'oracle della Luna
Uitgegeven in 2006
Nederlandse uitgave 2007 door uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Nederlandse vertaling: Marga Blankenstijn
Bladzijdes: 461

Reacties

  1. Ik vergat te zeggen hoe ik je blog ben tegengekomen.
    Na het lezen van 'het orakel van de maan' -wat ik overigens (net al jij) een prachtboek vond- ging ik via google naar de recensies en kwam jouw item tegen.

    Momenteel lees ik: de godsformule (José Rodrigues Dos Santos) nog vijftig pagina's te gaan... zucht...

    Ademloos -ik bedoel eh doorademend:-]- leerzaam en spannend. Een absolute aanrader.
    Binnenkort een boekbespreking waardig op m'n blog!

    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is inderdaad een prachtig boek, en wat leuk dat je daardoor hier terecht kwam.
    Het boek dat jij noemt ken ik niet, maar ik ben benieuwd wat je erover schrijft!

    groetjes, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net 'de godsformule' op m'n blog gepubliceerd. Zoals je kunt zien heb ik o.a. een heel hoofdstuk gescand. Hierin krijgt de yoga 'een belangrijke plaats'.

    Leuk om te zien wat je allemaal leest. Sommige boeken komen me zeer bekend voor.

    ***

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal het zeker lezen, Ă©n je blog in de gaten houden. Leuk toch hoe je elkaar tegenkomt op het internet,
    groetjes, Bettina Grissen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er bestaat ook een mooie stripboekserie van dit boek. De moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts